Ola-Conny och Morgan, hur tänker ni?

Jag planerar en resa till Ullared tillsammans med tre andra tjejer. Ett dygn med övernattning, shopping och trängsel. Helt frivilligt och jag tänker att det kan bli skoj. Sen dyker det på mig; ångest, oro och inte minst ett moraliskt dilemma. 

Handla billigt - känns alltid bra
Handla billigt skit - känns dåligt, miljöovänligt! 
Handla hållbara saker billigt - känns svårt, om inte omöjligt
Handla hållbara saker - känns bra, miljövänligt!
Handla märkes saker - känns av princip inte bra. Jag vill tro att man kan hitta bra hållbara saker utan att betala för ett märke. 
Handla designade saker - känns "upperclass" men känns ändå bra av andra anledningar 
Handla second hand, oavsett pris - känns jättebra! 

Resa 60x2 mil för att handla nya saker för massor med pengar när jag säkert kan hitta minst lika bra saker närmare. Kanske till och med secondhand känns moraliskt tveksamt. 

Handla allt på en och samma gång - känns bra, effektivt
Oro över att jag kommer handla massor och sen ångra mig = mega ångest! 
Tänker att jag ska handla planerat - kommer aldrig att ske
Julklappar - hurra, det vill ju alla ha
Fridas näsdukar och tops - bra att ha hemma
Läser Ullareds blogg på www.gekas.se och ser allt dom har, massor! - känner stress och köptvång, ångest över alla pengar som är i omlopp utan någon som helst reflektion. Skräms över folks köpmani när det är billigt, billigt går före mycket. Flest saker för en hundring vinner! Jag hade nog kunnat vinna, men inte sovit så gott efter. 

Måste vi ha fyra pulkor bara för att dom är billiga? Jag kommer med stor sannolikhet handla som en galning och om jag gör det ska jag banne mig vara glad för mina saker!





Populära inlägg i den här bloggen

Vart tar dagarna vägen?

Mot San Fransisco!