Dagens tankar

Är som vanligt ett konstant virvlande inuti mitt huvud. 
Tankar som far omkring, det är som att ha en motorväg i huvudet. Fri fart verkar dessutom gälla. En och annan kör lite saktare men det kan vara en uppförsbacke för den ibland sätta fart igen och kanske kommer det då en annan som kör lite långsammare och stannar lite längre. Jag provar ibland att stanna någon helt, hålla fast den och tänka på bara den för en stund. Det är nästan omöjligt. Jag vet knappt vilken jag ska stanna, då måste jag välja. 

Många tankar liknar drömmar, några idéer som fladdrar förbi, andra liknar problemtankar och en hel del är lösningar på problem. Drömmarna puttas ofta bort av det som några kanske skulle likna vid förnuft men jag vill snarare säga att det är oro, rädsla, en känsla av något. Känslan säger en sak och förnuftet en annan. Vill stoppa undan förnuftet och lyfta fram känslan istället. 

Drömtankarna är mina allra egnaste, bara mina och jag vågar inte säga dom till nån, för vad skulle då hända? Skulle nån skratta, säga att de är fåniga, säga att det är just drömmar och inget att ta fasta vid. Drömmar ger dig inte mat på bordet. 
Om jag säger dom till nån, eller skriver ner dom skulle dom försvinna då? Eller skulle dom bli verklighet? Ska jag behålla drömmen som den är eller ska jag våga exponera den och riskera obeghag? 

Problemtankarna är nästan de enklaste, för strax efter problemet kommer lösningen flygande. Det är enkelt, problemen är sällan stora förrän dom krockar eller hamnar bredvid en av drömmarna, då blir det trångt på vägen och problemtanken vinner alltid och kör om. Drömmen puttas undan för att komma tillbaka en stund senare. 

Både jag och mina tankar flög hem idag. Inflygningen mot Arlanda gick norr om och jag skymtade Alsike där nere, undrade vem som hade byggt ett samhälle mitt i en skog... Mysigt att vara hemma i kväll och vi har bakat kokoskakor till Emmas vernissage i morgon. 






Populära inlägg i den här bloggen

Vart tar dagarna vägen?

Mot San Fransisco!